Moderne teknologi er en nøglefaktor for Louis Nielsen i arbejdet med sundhedsydelser. På billedet ses kædens seneste tech-investering; synsfeltsscreenere til alle landets butikker, som kan hjælpe til tidlig detektering af glaukom (grøn stær).

Meget mere end briller

For Danmarks førende optikerkæde Louis Nielsen er brillesalget meget højt prioriteret i hverdagen. Øverst på dagsordenen er dog danskernes øjensundhed og de stigende krav til virksomheden som sundhedsudbyder.

Hvor de fleste forbrugere nok forbinder optikerkæden Louis Nielsen med briller og kontaktlinser til lave priser, er et af virksomhedens helt store strategiske fokuspunkter i virkeligheden øjensundhed. Derfor har kæden alene i 2017 investeret et tocifret millionbeløb i ny teknologi til alle landets butikker, ligesom den danske koncernledelse er blevet forstærket med en klinisk ekspert.

Hvad der for snart 40 år siden startede som et ægte iværksættereventyr med billige briller og i optikerkredse banebrydende pionérånd, har over årene udviklet sig til at være en fortælling om sundhed, ansvar og muligheden for at gøre en konkret forskel for menneskers helbred.

I 2005 blev danske Louis Nielsen opkøbt af den britiske optikerkoncern Specsavers, der er verdens største familieejede optikerkæde. Med mere end 31.000 medarbejdere og ca. 1900 butikker på globalt plan, ryger der årligt mere end 20 mio. briller og langt over 400 mio. kontaktlinser over disken i Specsavers-koncernen, og det er klart for Louis Nielsen og Specsavers, at den slags markedstilstedeværelse forpligter. I Danmark sidder Louis Nielsen på en mere end dobbelt så stor markedsandel som den nærmeste konkurrent, og det stiller krav til en virksomheds rolle i enhver given branche. Netop derfor øger Louis Nielsen løbende virksomhedens fokus på den sundhedsmæssige del af forretningen.

Vi har et ansvar

Ifølge direktør Mads Nygaard er det afgørende for optikerkæden at udvikle sig på sundhedsområdet.

Med moderne teknologi og uddannelse af medarbejderne, sikrer Louis Nielsen, at virksomheden går forrest i sundhedsindsatsen i den danske optikerbranche. På nuværende tidspunkt har kæden således mere end 200 dokumenterede sager, hvor en kunde har reddet synet eller livet ved at få foretaget et sundhedstjek af øjnene i en af Louis Nielsens 75 klinikker. Her afdækker optikerne nemlig løbende sygdomstilstande som f.eks. for højt tryk i hovedet, glaukom (øjensygdom, der kan medføre blindhed), cyster i hjernen og cancer.

”Som markedsleder har man et ansvar for hele tiden at drive udviklingen i branchen hen mod bedre produkter og services. Men i kraft af vores lidt særlige branche har vi også et mere samfundsrettet ansvar, da der kan være store personlige og samfundsmæssige omkostninger ved øjensygdomme og blindhed.

Derfor er det helt nødvendigt, at vi løbende øger vores sundhedsfokus,” forklarer administrerende direktør i Louis Nielsen, Mads Nygaard.

Klinisk ekspert i topledelsen

42-årige Heidi Buchholt er efter 12 år som lektor på Optikerhøjskolen trådt ind i Louis Nielsens direktion for at styrke virksom- heden på det kliniske område.

At Louis Nielsen tager ansvaret og markedslederrollen alvorligt, er noget, der gennemsyrer hele koncernen. Lige fra butikkerne på tværs af landet, hvor al personale løbende specialtrænes af øjenlæger, og hele vejen til det centrale supportkontor i Aalborg, hvor den danske koncernledelse er placeret. Her er en ny ekspertrolle for nyligt er trådt ind i direktionen i form af Heidi Buchholt, som kommer med en universitetsuddannelse i optometri fra USA og Norge samt 12 års erfaring som lektor på Optikerhøjskolen i Randers. Hun er indtrådt i den danske koncernledelse i rollen som chef for klinisk udvikling, hvor hun vil være en central drivkraft i udviklingen af Louis Nielsens sundhedsarbejde.

Ifølge direktør Mads Nygaard er ny teknologi og kompetenceudvikling ikke blot en markedsmulighed i en benhård branche, men lige så meget et spørgsmål om at indfri kundernes forventninger og behov:

”De sundhedsydelser, vi tilbyder nu og dem, vi kommer til at beskæftige os med i fremtiden, er så vigtigt et arbejde, at vores eneste valg er at blive endnu bedre til det. Kunderne forventer det og de har brug for det, og her har vi såvel i Louis Nielsen som i hele optikerbranchen et ansvar at leve op til,” siger toplederen, der selv har en optikeruddannelse og mange års erfaringer med arbejdet i Louis Nielsens klinikker.